Buxhetimi i Përgjegjshëm Gjinor adreson pabarazitë gjinore dhe shërben si mjet për integrimin gjinor
Buxheti është
mjeti më i fuqishëm për arritjen e objektivave të zhvillimit. Po ashtu, buxheti
është instrumenti kryesor që pasqyron mënyrën se si një qeveri administron
përparësitë dhe demonstron seriozitetin e saj në përgjigje të sfidave të
vazhdueshme të zhvillimit të tilla si: pabarazia gjinore, varfëria, përjashtimi
dhe padrejtësia ekonomike.
Shoqëritë vuajnë
nga pabarazitë ekonomike, shoqërore e politike, për shkak të paragjykimeve të
lidhura me identitetin gjinor dhe orientimin seksual, me aftësinë e kufizuar,
etninë, statusin ekonomik dhe social, etj. Këto pabarazi synohen të luftohen
përmes hartimit dhe zbatimit të legjislacionit antidiskriminues dhe politikave
të mbrojtjes sociale, që synojnë qasje të barabartë në tregun e punës; në
pagesa; të drejta dhe detyrime, në përfaqësimin etj. Hartimi dhe zbatimi i
politikave të tilla, paraprihet nga një analizë e plotë se si dhe në ccfarë
mase politikat e ndryshme pritet të ndikojnë tek burra dhe gratë që jetojnë në
një kontekst të caktuar shoqëror. Realizimi i të drejtave të grave dhe i të
drejtave të njeriut kërkon jo vetëm vëmendje ndaj pabarazisë dhe parimit të
mosdiskriminimit, por edhe mobilizimin maksimal të burimeve të disponueshme.
Gjithmonë e më
shumë sot po flitet për buxhet të përgjegjshëm gjinor (BPGJ) i cili bazohet në rolin
që luan buxheti i shtetit në nxitjen e barazisë gjinore. BPGJ integron
perspektivën gjinore në të gjithë hapat e procesit buxhetor: planifikim,
hartim, zbatim dhe vlerësim – duke siguruar që politika buxhetore merr në
konsideratë çështjet gjinore në shoqëri. Por, buxheti i përgjegjshëm gjinor nuk
nënkupton krijimin e buxheteve të ndara për gratë dhe burrat, as thjesht rritje
e alokimeve buxhetore të veçanta për grupe të veccanta, por nënkupton shpërndarjen
e shpenzimeve në atë formë dhe sasi që iu përgjigjen në mënyrë të barabartë
nevojave dhe përparësive të grave dhe burrave, si dhe shërbejnë për të
zvogëluar pabarazitë gjinore.
Buxhetimi i Përgjegjshëm
Gjinor është një mjet që mund të përdoret për të adresuar pabarazitë gjinore
dhe shërben si mjet për integrimin gjinor. BPGj ka të bëjë me formulimin e
legjislacionit, politikave, planeve, programeve dhe skemave të ndjeshme ndaj
gjinive; alokimin dhe mbledhjen e burimeve; zbatimin dhe ekzekutimin;
monitorimin, rishikimin, auditimin dhe vlerësimin e ndikimit të programeve dhe
skemave; si dhe me ndjekjen e veprimeve korrigjuese për të adresuar pabarazitë
gjinore. Nëse përparësitë për barazinë gjinore janë të përfshira në politikat,
buxhetet dhe ofrimin e shërbimeve publike, kjo do të çonte në: shërbime publike
njësoj të arritshme për të dyja gjinitë; që ofrojnë të njëjtën cilësi shërbimesh;
që sjellin të njëjtat përfitime për të dyja palët; që ofrohen trajtojnë nevojat
e veçanta të secilit grup.
Proceset dhe
vendimet buxhetore duhet të shohin përtej nivelit ‘makro’ dhe të marrin në
konsideratë ndikimin që këto vendime kanë në qelizë të qoshërisë, tek ccdo
individ dhe familje, për t’u siguruar që vendimet e politikave që do të
ekzekutohen nëpërmjet një buxheti të caktuar nuk përforcojnë disavantazhin, përkundrazi
kontribuojnë në rritjen e barazisë së mundësive mes dy gjinive. Buxheti në përgjithësi
nuk është instrument me neutralitet gjinor meqë në asnjë nen të tij nuk përmenden
gratë/vajzat, apo burrat/ djemtë, por të verbër kur ata nuk i njohin, nuk I vlerësojnë
dhe nuk I përfshijnë nevojat dhe interesat e ndryshme, sidomos të grupeve të
pambrojtura.
Barazia Gjinore tashmë
është ndër parimet bazë të funksionimit të sistemit buxhetor. Përfshirja e
parimit të barazisë gjinore në Ligjin Organik për Buxhetin u mundëson të gjitha
ministrive të linjës dhe institucioneve të pavarura dhe të paraqesin qartë
politikat e tyre gjinore. Zbatimi me efektivitet i këtij parimi dhe i ligjit në
tërësi, mundëson dhe krijimin e kushteve të nevojshme për monitorimin e
politikave të ndjeshme gjinore gjatë zbatimit të buxhetit, si dhe për
vlerësimin dhe auditimin e tij në përputhje me ciklin e menaxhimit financiar
publik.
Miratimi në vitin
2017 i Ligjit “Për financat e vetëqeverisjes vendore” ka krijuar mundësitë për
përfshirjen e efektshme të BPGJ-së në të gjitha fazat e ciklit të menaxhimit
financiar vendor nga njësitë e qeverisjes vendore. Kështu, që në qëllimin e
ligjit theksohet që vetë ligji ka si qëllim të sigurojë që në krijimin dhe
shpërndarjen e burimeve financiare vendore të njësive të vetëqeverisjes vendore
përshpejtohet dhe realizohet barazia gjinore. Po kështu, në nenin 36 të ligjit
ku trajtohet dhe Programi Buxhetor Afatmesëm Vendor, në pikën c të tij
theksohet se të paktën një nga objektivat e politikave të programeve duhet të
adresojë problematika të pabarazisë gjinore ose respektimin e plotë të barazisë
gjinore, duke identifikuar qartazi produktet dhe treguesit e tjerë të matshëm
me bazë gjinore.
Buxhetimi i përgjegjshëm
gjinor është strategji për të matur dhe monitoruar ndikimin e
politikave/programeve mbi gratë dhe burrat. Ai ndikon në rritjen e transparencës
së buxheteve, sepse identifikon përfituesit e fondeve. BPGJ i përgjigjet nevojës
për të bërë një analizë të buxheteve për të vlerësuar ndikimin e shpenzimeve
tek burrat dhe gratë, si dhe u kërkon qeverive të modifikojnë buxhetet e tyre
për të garantuar një përdorim të balancuar të burimeve në dispozicion, si dhe
akses të barabartë në shpenzimet publike.
Projekti
“Përfshirja gjinore në politikat socio-ekonomike të bashkive në qarkun e
Lezhës”, i zbatuar nga organizata Together for Life, është mbështetur nga
Reactor – Research in Action dhe partnerët e tyre përmes Aksionit “Përmirësimi
i Barazisë Gjinore përmes anëtarësimit në BE. Procesi”. Ky Veprim financohet
nga Bashkimi Evropian dhe bashkëfinancohet nga Agjencia Suedeze për Bashkëpunim
Ndërkombëtar për Zhvillim.
Përmbajtja e
këtij postimi është përgjegjësi e vetme e organizatës Together for Life dhe nuk
pasqyron domosdoshmërisht pikëpamjet e Bashkimit Evropian ose të Agjencisë
Suedeze për Bashkëpunim Ndërkombëtar për Zhvillim.